Praxis and interculturality in south american indigenous archaeology
DOI:
https://doi.org/10.35305/aa.v13i13.73Keywords:
Indigenous archaeology, Praxis, Interculturality, South AmericaAbstract
The goal of this paper is to present a program or praxis for South American indigenous archaeology; that is, the archaeology for and with indigenous peoples. Considering the sociopolitical and cultural history of the region, the politics of identity that South American nation-states developed, indigenous movements and organizations’ contemporary demands, and the current context of pressure on and conflicts in indigenous territories, it is necessary to develop an archaeology committed to the projects, claims, and struggles of the original peoples of the region. This program claims that South American indigenous archaeology needs to: 1) know and respect contemporary indigenous rights, recognizing original peoples as subject of rights and political subjects; 2) admit that what we call archaeological heritage belongs to indigenous peoples and communities; 3) make archaeology available for indigenous projects, demands, and struggles, especially when hegemonic groups, who still deny original peoples, seek to appropriate their territories and resources; 4) recognize that indigenous peoples speak for themselves and that archaeology needs to open up academic spaces for native voices, respecting their knowledge and promoting the production of intercultural knowledge.
Downloads
References
Acuto, F.A. & Flores, C. (Eds.). (2019). Patrimonio y pueblos originarios. Patrimonio de los pueblos originarios. Buenos Aires: Ediciones Imago Mundi.
Acuto, F.A. & Corimayo, H. (2018). Understanding the past through indigenous knowledge and archaeological research. Archaeologies. Journal of the World Archaeological Congress, 14(1), 30-61.
Albo, X. (2008). Movimientos y poder indígena en Bolivia, Ecuador y Perú. La Paz: CIPCA.
Angelo, D. (2005). La arqueología en Bolivia. Reflexiones sobre la disciplina a inicios del siglo XXI. Arqueología Suramericana, 1(2), 185-211.
Appelbaum, N.P., Macpherson, A.S. & Rosemblatt, K.A. (2003). Racial nations. En N.P. Appelbaum, A.S. Macpherson & K.A. Rosemblatt (Eds.), Race and Nation in Modern Latin America (pp. 1-31). Chapel Hill: University of North Carolina Press.
Atalay, S. (2006). Indigenous archaeology as a decolonizing practice. American Indian Quarterly, 30(3&4), 280-310.
Atalay, S. (2008). Multivocality and indigenous archaeologies. En J. Habu, C. Fawcett & J.M. Matsunaga (Eds.), Evaluating Multiple Narratives: Beyond Nationalist, Colonialist, Imperialist Archaeologies
(pp. 29-44). Nueva York: Springer.
Ayala, P. (2007). Relaciones entre atacameños, arqueólogos y Estado en Atacama (norte de Chile). Estudios Atacameños, 33, 133-157.
Ayala, P. (2020). Arqueologías indígenas: Una mirada desde el sur. Revista do Museu de Arqueologia e Etnologia, 34, 26-40.
Briones, C. (2005). Formaciones de alteridad: contextos globales, procesos nacionales y provinciales. En C. Briones (Ed.), Cartografías argentinas: políticas indigenistas y formaciones provinciales de
alteridades (pp. 9-36). Buenos Aires: Antropofagia.
Campos de Sousa, L. & Nascimento, P. (2008). Brazilian national identity at a crossroads: The myth of racial democracy and the development of black identity. International Journal of Politics, Culture, and Society, 19, 129–143.
Capriles, J.M. (2003). Arqueología e identidad étnica: El caso de Bolivia. Chungara, Revista de Antropología Chilena, 35(2), 347-353.
Colwell-Chanthaphonh, C., Ferguson, T.J., Lippert, D., McGuire, R.H., Nicholas, G.P., Watkins, J.E. & Zimmerman, L.J. (2010). The premise and promise of indigenous archaeology. American Antiquity,
75(2), 228-238.
Corimayo, H. & Acuto, F.A. (2015). Saber indígena y saber arqueológico en diálogo: interpretando la cultura material diaguita-Kallchakí. En F.A. Acuto & V. Franco Salvi (Eds.). Personas, cosas, relaciones. Reflexiones arqueológicas sobre las materialidades pasadas y presentes (pp. 249-297). Quito: Ediciones Abya-Yala.
Curtoni, R.P. (2004). La dimensión política de la arqueología: El patrimonio indígena y la construcción del pasado. En G. Martínez, M. Gutierrez, R.P. Curtoni, M. Berón & P. Madrid (Eds.), Aproximaciones contemporáneas a la arqueología pampeana. Perspectivas teóricas, metodológicas, analíticas y casos de estudio (pp. 437-449). Olavarría: Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.
de la Cadena, M. (2008). Introducción. En M. de la Cadena (Ed.), Formaciones de indianidad. Articulaciones raciales, mestizaje y nación en América Latina (pp. 7-34). Lima: Editorial Envión.
de la Maza, J.A. & Ayala, P. (Eds.). (2020). El regreso de los ancestros. Movimientos indígenas de repatriación y redignificación de los cuerpos. Santiago: Servicio Nacional del Patrimonio Cultural.
Delfino, D., Dupuy, S.J.P. & Pisan, M.G. (2019). Entre la academización del conocimiento indígena y la indianización del Museo Integral de Laguna Blanca: discursos y prácticas en medio de procesos de indigenización. Revista del Museo de Antropología, 12(2), 149-156.
Endere, M.L. (2002). The reburial issue in Argentina: A growing conflict. En C. Forde, J. Hubert & P. Turnbull (Eds.), The Dead and Their Possessions. Repatriation in Principle, Policy and Practice (pp. 266-283). Nueva York & Londres: Routledge.
Endere, M.L. (2005). Talking about others: Archaeologists, indigenous peoples and heritage in Argentina. Public Archaeology, 4, 155-162.
Endere, M.L. (2013). Recaudos legales y éticos aplicables a los profesionales que trabajan con el patrimonio arqueológico y bioantropológico En M.L. Endere, M.G. Chaparro & C. Mariano (Eds.), Temas de Patrimonio Cultural (pp. 13-34). Olavarría: INCUAPA.
Endere, M.L. & Ayala, P. (2012). Normativa legal, recaudos éticos y práctica arqueológica. Un estudio comparativo de Argentina y Chile. Chungara, Revista de Antropología Chilena, 44(1), 35-53.
Escolar, D. & Rodríguez, L. (Eds.). (2019). Más allá de la extinción: Identidades indígenas en la Argentina criolla siglos XVIII-XX. Buenos Aires: Editorial SB.
Flores, C. & Acuto, F.A. (2015). Pueblos originarios y arqueología argentina. Construyendo un diálogo intercultural y reconstruyendo a la arqueología. Intersecciones en Antropología, 16, 179-194.
Gnecco, C. (1999). Multivocalidad histórica. Hacia una cartografía postcolonial de la arqueología. Bogotá: Universidad de los Andes.
Gnecco, C. (2012). Arqueología multicultural. Notas intempestivas. Complutum, 23(2), 93-102.
Gnecco, C. & Ayala, P. (2010). ¿Qué hacer? Elementos para una discusión. En C. Gnecco y P. Ayala (Eds.), Pueblos indígenas y arqueología en América Latina (pp. 23-47). Bogotá: Universidad de los Andes.
Gnecco, C. & Piazzini, C.E. (Eds.). (2003). Arqueología al desnudo. Reflexiones sobre la práctica disciplinaria. Popayán: Editorial Universidad del Cauca.
González-Ruibal, A. (2014). Malos nativos. Una crítica de las arqueologías indígenas y poscoloniales. Revista de Arqueología, 27(2), 47-63.
Gordillo, G. & Hirsch, S. (Eds.). (2010). Movilizaciones indígenas e identidades en disputa. Buenos Aires: La Crujía Editores.
Haber, A.F. (2005). Excavar la arqueología. En A.F. Haber (Ed.), Hacia una arqueología de las arqueologías sudamericanas (pp. 9-14). Bogotá: Uniandes-CESO, Facultad de Ciencias Sociales.
Haber, A.F. (2008). ¿A dónde están los 99tíficos? Notas de campo de arqueología subjuntiva. En F.A. Acuto & A. Zarankin (Eds.), Sed Non Satiata II: Acercamientos sociales en arqueología
latinoamericana (pp. 103-120). Córdoba: Encuentro Grupo Editor.
Haber, A.F. (2010). Arqueología indígena y poder campesino. En C. Gnecco & P. Ayala (Eds.), Pueblos Indígenas y Arqueología en América Latina (pp. 51-61). Bogotá: Universidad de los Andes.
Haber, A.F. (2013). Anatomía disciplinaria y arqueología indisciplinada. Arqueología, 19 Dossier, 53-60.
Hernández Llosas, M.I., Ñancucheo, J., Castro, M. & Quinteros, R. (2010). Conocimientos compartidos para la re-significación del patrimonio arqueológico en Argentina. En I.C. Jofré (Ed.), El regreso de los muertos y las promesas del oro, (pp. 31-68). Córdoba: Encuentro Grupo Editor.
Herrera, A. (2010). ¿Arqueología indígena en el Perú? En C. Gnecco y P. Ayala (Eds.), Pueblos indígenas y arqueología en América Latina (pp. 137-160). Bogotá: Universidad de los Andes.
Herrera, A. (2017). Turismo patrimonial, identidad y desarrollo en el Perú. INDIANA, 34(1), 199-230.
Huircapán, D., Jaramillo, A. & Acuto, F.A. (2017). Reflexiones interculturales sobre la restitución de restos humanos indígenas. Cuadernos del Instituto Nacional de Antropología y Pensamiento Latinoamericano, 26(1), 57-75.
Jofré, I.C. (Ed.). (2010). El regreso de los muertos y las promesas del oro. Córdoba: Encuentro Grupo Editor.
Kalazich, F. (2020). De lo global y lo local en los movimientos indígenas y su relación con la arqueología. En F. Rivera, P. González & R. Lorca (Eds.), El perfume del diablo. Azufre, memoria y materialidades en el Alto Cielo (Ollagüe, s. XX), (pp. 393-426). Santiago y Valparaíso: Ril Editores.
Kraay, H. (2007). Introduction: Negotiating identities in modern Latin America. En H. Kraay (Ed.), Negotiating Identities in Modern Latin America (pp. 1-24). Calgary: University of Calgary Press.
LeBot, Y. (2013). La gran revuelta indígena. México: Editorial Océano.
Londoño, W. (2021). Indigenous archaeology, community archaeology, and decolonial archaeology: What are we talking about? A look at the current archaeological theory in South America with examples. Archaeologies. Journal of the World Archaeological Congress, 17(3).
López, P. & García Guerreiro, L. (Eds.). (2016). Pueblos Originarios en lucha por las autonomías: Experiencias y desafíos en América Latina. Buenos Aires: CLACSO.
López, P. & García Guerreiro, L. (Eds.). (2018). Movimientos indígenas y autonomías en América Latina: escenarios de disputa y horizontes de posibilidad. Buenos Aires: CLACSO.
Losonczy, A-M. (2008). El criollo y el mestizo. Del sustantivo al adjetivo: categorías de apariencia y de pertenencia en la Colombia de ayer y de hoy. En M. de la Cadena (Ed.), Formaciones de indianidad. Articulaciones raciales, mestizaje y nación en América Latina (pp. 261-277). Lima: Editorial Envión.
Mallon, F.E. (2010). Indigenous peoples and nation-states in Spanish America, 1780–2000. En J.C. Moya (Ed.), The Oxford Handbook of Latin American History (pp. 282-285). New York: Oxford University Press.
Mamani Condori, C. (1989). History and prehistory in Bolivia: What about the Indians? En R. Layton (Ed.), Conflict in the Archeology of Living Traditions (46-59). Londres: Routledge.
Manasse, B. & Arenas, P. (Eds.). (2015) Arqueología, tierras y territorios: Conflictos e intereses. Santiago del Estero: Barco Edita.
McGuire, R.H. (2008). Archaeology as Political Action. Berkeley & Los Angeles: University of California Press.
Menezes Ferreira, L., Montenegro, M., Rivolta, M.C. & Nastri, J. (2014). Arqueología, multivocalidad y activación patrimonial en Sudamérica. “No somos ventrílocuos”. En M.C. Rivolta, M. Montenegro,
L. Menezes Ferreira & J. Nastri (Eds.), Multivocalidad y activaciones patrimoniales en arqueología: perspectivas desde Sudamérica (pp. 15-29). Buenos Aires: Fundación de Historia Natural Félix de Azara.
Mengoni Goñalons, G.L., Figuerero Torres, M.J., Rocco, M. & San Martín, C. (2014). Historia de un lugar: un caso de diálogo y negociación en Los Antiguos, Santa Cruz, Patagonia argentina. En M.C.
Rivolta, M. Montenegro, L. Menezes Ferreira & J. Nastri (Eds.), Multivocalidad y activaciones patrimoniales en arqueología: perspectivas desde Sudamérica (pp. 349-364). Buenos Aires: Fundación de Historia Natural Félix de Azara.
Millán, M.F., Chaparro, M.G. & Mariano, M. (2019). Diálogos interculturales sobre territorios ancestrales en la provincia de Buenos Aires, Argentina. Íconos. Revista de Ciencias Sociales, 63, 161-184.
Miller, M.G. (2004). Rise and Fall of the Cosmic Race. The Cult of Mestizaje in Latin America. Austin: University of Texas Press.
Nielsen, A.E., Calcina, J. & Quispe, B. (2007) Arqueología, turismo y comunidades originarias: Una experiencia en nor Lípez (Potosí, Bolivia). Chungara, Revista de Antropología Chilena, 35(2), 369-377.
Oliven, R.G. (2000). Brazil: The modern in the tropics. En V. Schelling (Ed.), Through the Kaleidoscope. The Experience of Modernity in Latin America (pp. 53-71). Londres y Nueva York: Verso.
Radcliffe, S. & Westwood, S. (1996). Remaking the Nation. Place, Identity and Politics in Latin America. Londres & Nueva York: Routledge.
Ramírez, S. (Ed.). (2017). Horizonte político del movimiento indígena en Argentina. Buenos Aires: Ediciones del Jinete Insomne.
Schelling, V. (2000). Introduction: Reflections on the experience of modernity in Latin America. En V. Schelling (Ed.), Through the Kaleidoscope. The Experience of Modernity in Latin America (pp. 1-33). Londres y Nueva York: Verso.
Seider, R. (Ed.). (2002). Multiculturalism in Latin America. Indigenous rights, diversity and democracy. Nueva York: Palgrave MacMillan.
Svampa, M. (2019). Debates latinoamericanos. Indianismo, desarrollo, dependencia y populismo. Buenos Aires: Edhasa.
Tamagno, L. (Ed.). (2009). Pueblos indígenas. Interculturalidad, colonialidad, política. Buenos Aires: Biblos.
Trinchero, H., Campos Muñóz, L. & Valverde, S. (Eds.). (2014). Pueblos indígenas, Estados nacionales y fronteras. Tensiones y paradojas de los procesos de transición contemporáneos en América Latina. Buenos Aires: CLACSO.
Uribe, M., Urrutia, F. & Kalazich, F. (2017). Pukara y chullpas de Nama (Tarapacá): Diálogos arqueológicos, patrimoniales y políticos con una comunidad aymara del norte de Chile. Revista Chilena de Antropología, 36, 362-384
Watkins, J.E. (2000). Indigenous Archaeology: American Indian Values and Scientific Practice. Walnut Creek: AltaMira Press.
Watkins, J.E. (2005). Through wary eyes: Indigenous perspectives on archaeology. Annual Review of Anthropology, 34, 429- 449.
Watkins, J.E. & Nicholas, G. (2014). Why indigenous archaeology is important as a means of changing relationships between archaeologists and indigenous communities. En M. Okada & H. Kato
(Eds.), Indigenous Heritage and Tourism Theories and Practices on Utilizing the Ainu Heritage (pp. 141- 151). Sapporo: Hokkaido University Center for Ainu and Indigenous Studies.
Weinstein, B. (2010). Postcolonial Brazil. En J.C. Moya (Ed.), The Oxford Handbook of Latin American History (pp. 213- 246). New York: Oxford University Press.
Williamson, E. (2013). Historia de América Latina. México: Fondo de Cultura Económica.
Yashar, D. (2005). Contesting Citizenship in Latin America: The Rise of the Indigenous Movements and Postliberal Challenge. Cambridge: Cambridge University Press.
Zanatta, L. (2012). Historia de América Latina. De la colonia al siglo XXI. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.